tandartspraktijk de reus

Wortelkanaalbehandeling

De term wortelkanaalbehandeling, in de volksmond ook wel zenuwbehandeling genoemd, is een term die veel mensen doet schrikken. Zij associëren het met een pijnlijke behandeling. In de praktijk blijkt dit reuze mee te vallen. De behandeling vindt altijd onder verdoving plaats.

Wanneer is een wortelkanaalbehandeling nodig?

Tanden en kiezen hebben wortels waarmee ze in de kaak verankerd zijn. In iedere wortel loopt een kanaal, het wortelkanaal. Hierin zitten zenuwvezels en kleine bloedvaten. Als dit weefsel ontstoken is geraakt, voert de tandarts een wortelkanaalbehandeling uit. Hierbij wordt de zenuw uit de wortel gehaald.

Door tandbederf, een lekkende vulling of een harde klap op een tand of kies, kan een zenuw ontstoken raken. Ook als een tand of kies zwaar gevuld is, kan dit de nekslag voor de zenuw betekenen en raakt hij ontstoken.

Wat zijn de klachten bij een wortelkanaalontsteking?

Soms geeft de ontsteking geen klachten, maar ook komen hevige pijnklachten voor. Vaak voelt men een toenemende kloppende pijn in de betreffende tand of kies, die slechts kort met pijnstillers te onderdrukken is. Een goede graadmeter is: als de tand of kies u 's nachts wakker maakt, dan is het zaak anderdaags de tandarts te raadplegen. Klachten van deze aard gaan niet vanzelf over. De tandarts moet het ontstoken weefsel verwijderen, anders kan de ontsteking zich uitbreiden naar het kaakbot.

Hoe gaat een wortelkanaalbehandeling in z'n werk?

Op onderstaande afbeeldingen kunt u het verloop van een wortelkanaalbehandeling volgen. Op de eerste afbeelding ziet u een aangetaste kies die van een wortelkanaalbehandeling voorzien moet worden. Eerst verdooft de tandarts de tand of kies. Vaak maakt de tandarts één of meer röntgenfoto's om een goede controle over het verloop van de behandeling te hebben.

Op de tweede afbeelding ziet u dat de kies wordt opengemaakt. Nu is er toegang tot de wortelkanalen.

Op de derde afbeelding is te zien dat de wortelkanalen met kleine vijltjes worden schoongemaakt; het ontstoken tandweefsel wordt verwijderd. Ook worden de kanalen gespoeld met een desinfecterende vloeistof.

Hierna worden de kanalan gedroogd en afgesloten met een vulmateriaal, zoals te zien is op de vierde afbeelding. Ook wordt de kies dichtgemaakt met een vulling. Als de kies erg is verzwakt kan een kroon nodig zijn. Een tand of of kies die op deze wijze is behandeld, kan nog lange tijd mee.

Hoe lang duurt de behandeling en is er kans op napijn?

De duur van de behandeling is afhankelijk van het aantal kanalen. Tanden hebben meestal één wortel, kiezen hebben er vaak meer. De behandeling vindt meestal in twee sessies plaats.

De eerste afspraak duurt ongeveer 10 minuten. Hierbij wordt de tand of kies geopend, het ontstoken tandweefsel wordt uit de kanalen gevijld, de kanalen worden gespoeld en de tand of kies wordt voorzien van een watje met een noodvulling. Deze korte maar belangrijke behandeling zorgt ervoor dat de pijnklachten verdwijnen, maar de behandeling is nog niet klaar.

De tweede afspraak is om de behandeling af te maken. De duur hiervan varieert van 15 tot 45 minuten, afhankelijk van het te behandelen aantal kanalen. De noodvulling wordt verwijderd, de kanalen worden nogmaals schoongevijld, gespoeld en voorzien van een kanaalvulling. Hierop komt een definitieve vulling die de kies weer dichtmaakt. Nu is de kies afbehandeld.

Napijn is mogelijk, maar meestal valt het mee. Een goede pijnstiller kan verlichting geven. Een antibioticum is vaak niet nodig.

Contactgegevens

Telefoon klein 0599-620023